Cynk

Cynk Czy wiesz, że maści cynkowej używano już około 3 tysięcy lat przed naszą erą? Używana była przez Egipcjan, aby przyśpieszyć gojenie ran. W XIX wieku stwierdzono też, że jest niezbędny do rozwoju pospolitej pleśni, wzrostu ptaków, zapobiega rogowaceniu i świń. W wieku XX stwierdzono, że niedobory cynku powodują choroby u zwierząt… W 1953 roku Dr William Strain i Dr Walter Pories odkryli, że u poparzonych szczurów następowało szybsze gojenie się ran, gdy do ich diety dołączono cynk. Kolejne lata przynosiły nową wiedzę dotyczącą roli cynku w życiu człowieka i wpływie jego np. na kości, na występowanie epilepsji przy jego niedoborze, pomocy przy leczeniu pewnej formy schizofrenii.

Przedstawiając najważniejsze zalety cynku należy wskazać przede wszystkim pozytywny wpływ na:
- podwyższenie poziomu inteligencji / lepsze przyswajanie wiedzy
- cerę i jakośc skóry
- walkę z trądzikiem
- reumatyzm
- owrzodzenia
- włosy
- skórę rąk
- niedokrwistość

Cynk wydalany jest z ustroju głównie z kałem (od około 3 do 20 mg składnika). Z moczem wydalany jest w znacznie mniejszej ilości (od 0,25 mg do 2 mg). Ilość wydalanego cynku zwiększa się wraz z ilością jego spożywania.

Naturalne źródła cynku to między innymi:
- ostrygi,
- otręby pszenne,
- kiełki pszenicy,
- nasiona dyni
- nasiona słonecznika
- mąka pszenna razowa,
- groch
- fasola
- soczewica
- kalmary