Magnez

Magnez Bardzo ciekawą rolę i znaczenie magnezu dla organizmu człowieka, a w szczególności jego niedoborów odkryto podczas zgłębiania tajników fotosyntezy u roślin. Nie będziemy opisywać całości procesu, ale można dodać tylko, że gdy roślinom brakuje magnezu, rosną one wolniej, mają blade liście oraz szybciej żółkną, zaś dostarczenie tego pierwiastka przywraca im siłę i „zdrowie”.

Z człowiekiem jest bardzo podobnie, magnez jest bardzo potrzebny dla naszego zdrowia. Stwierdzono to bardzo dawno – na pierwszym kongresie na temat chorób wywoływanych brakiem magnezu (1971 r. w Vittel). Główne działąnie magnezu to przede wszystkim odporność organizmu na stres, działa również pozytywnie na alergie, uczulenia, działa przeciwtoksycznie, relaksująco, znieczulająco. Warto zatem zadbać o to, aby magnez był na dobrym poziomie. W dzisiejszych czasach narażenie jednak jesteśmy na wiele źródeł, które „wypłukują” magnez z naszego organizmu. Herbata, kawa, alkohol to główne przyczyny niedoboru magnezu, ale równie ważna jest sama dieta.

Niedobory magnezu każdemu kojarzą się głównie ze skurczami mięśni. Ponadto możemy spotkać się również z takimi objawami jak zawroty głowy, drgania powiek, pogorszenie widzenia, drętwienie kończyn, łamliwość paznokci, większa podatność na próchnicę zębów, kołatanie serca, zły nastrój, rozdrażnienie, zmęczenie, wrażliwość na zmiany pogody i wiele innych.

Jak widzimy, rola magnezu w organizmie jest bardzo ważna!

Naturalne źródła magnezu to przede wszystkim:
- kakao
- soja
- kasza gryczana
- fasola
- groch
- orzechy (włoskie, laskowe, migdały)
- suszone owoce róży
- czekolady (najlepiej te gorzkie)
- warzywa takie jak nać pietruszki
- różnego rodzaju pieczywo z pełnego przemiału
- mak
- fasola
- kasza jaglana
- jasza jęczmienna
- płatki owsiane