Selen

Czosnek - naturalne źródło selenu Pierwotnie selen uznawany był tylko za truciznę, bowiem nie znano jego pozytywnych właściwości. Trzeba jednak przyznać, że rzeczywiście – selen jest trucizną ale w nieodpowiednich dawkach, a dzienna dawka selenu i zapotrzebowanie na niego jest bardzo małe! Dlatego z selenem należy uważać...

Szkodliwość selenu odkryto, gdy zauważono, że pszenica uprawiana na ziemi, która była bogata w selen działała toksycznie na zwierzęta. Dawka około 1 mg na 1 kg wagi ciała powoduje objawy zatrucia. Niemniej jednak selen posiada wiele cennych właściwości dla naszego zdrowia i organizmu. Już kilkadziesiąt lat temu Zespół Kliniki Hematologicznej w Krakowie udowodnił, że selen likwiduje aflatoksyny, przez co chronik komórki przed rakotwórczym działaniem tej trucizny. Wpływa też niszcząco na pleśnie, które je produkuje. Inne doświadczenia dotyczące selenu napłynęły z USA. Dr John Martin z Uniwersytetu w Colorado prowadził doświadczenia z selenem na myszach. Celowo wywoływano u nich choroby nowotworowe, a następnie podawano im selen w odpowiednich dawkach. Dzięki temu myszy zaczęły produkować od 20 do 30 razy więcej ciał odpornościowych!

Podsumowując, selen bardzo dobrze oddziałuje na odporność organizmu jak również pozytywnie wpływa na działanie tarczycy. Dodatkowo chroni serce i pomaga przy depresji. U osób, które cierpią na zapalenie stawów związane z reumatyzmem, odpowiednie dawki selenu łagodzą objawy u blisko połowy osób. Co jeść aby nie odczuwać niedoboru selenu? Odpowiedź jest prostsza niż się wydaje, bowiem u zdrowych osób ryzyko niedoboru selenu praktycznie nie występuje. Wystarczy normalna, zdrowa dieta.