Sól

Sól Od dawna wiele osób zadaje sobie pytanie – solić czy nie? Istnieją przesłanki, które wskazują sól jako czynnik ryzyka niektórych chorób. W myśl zasady – wszystko z umiarem.

Na pewno należy pamiętać, iż pewne choroby wymagają diety, która tej soli zawiera bardzo mało lub nawet w ogóle. np. jeżeli mamy ciężkie choroby nerek. Ograniczenia soli powinny również dotyczyć osób z nadciśnieniem. Niemniej jednak norma przewiduje od około 5 do 15 gram soli dziennie na jedną osobę, która nie zmaga się z żadnymi problemami i przeciwwskazaniami do jej stosowania. Szczególnie wtedy, gdy jest ciepło lub uprawiamy sport zapotrzebowanie na sól zwiększa się. Przy bardzo długich wysiłkach fizycznych wydzielanie potu znacznie się zwiększa, a co za tym idzie wraz z nim tracimy sól oraz inne składniki mineralne. Utrata soli jest również zauważalna przy ostrych biegunkach, gorączkach połączonymi z potliwością. Szczególnie wtedy polecany jest domowy izotonik lub wysokomineralizowane wody, jak również inne naturalne źródła soli

Niedobory soli... Co się dzieje, gdy w organizmie zaczyna brakować soli. Nie jest to do końca bezpieczne, bowiem organizm posiada wtedy silne pragnienie i jest to główna oznaka niedoboru. Niedobory soli sprzyjają również osłabieniu, utracie apetytu, mdłościom, wymiotom.

Naturalne źródła soli:
- razowe pieczywo
- pieczywo żytnie
- ryż
- kapusta kiszona
- fasolka szparagowa
- grzyby kurki
- buraki
- cykoria
- seler
- szpinak
- rodzynki
- banany
- owoce róży
- daktyle
- leko
- jaja
- twaróg