Żelazo

Żelazo Żelazo jest bardzo ważnym pierwiastkiem dla naszego organizmu. Wydawać by się mogło, że tego pierwiastka nie powinno nam brakować, głównie dlatego że zapotrzebowanie na żelazo nie jest duże. Żelazo znajduje się w wielu produktach, które spożywamy. U kobiet podczas menopauzy straty żelaza mogą być dużo większe niż w normalnym trybie. Mogą one wynosić do 80 mg, ale przeciętnie wynoszą około 25 mg dziennie.

Głównym znaczeniem żelaza dla naszego organizmu jest czynnik anty anemiczny. Uwaga, trzeba pamiętać, że istnieje możliwość mniejszego wchłaniania żelaza podczas przyjmowania pokarmów. Do produktów blokujących wchłanianie żelaza należą między innymi kawa, mocna herbata, alkohol.

Jakie są dobre źródła żelaza?
Przede wszystkim melasa, jako produkt uboczny podczas wytwarzania cukru (dodatkowo jest on bogaty także w magnez). Jedna łyżka melasy – około 15 gram zawiera aż 3,2 mg żelaza. Innym bardzo dobrym źródłem żelaza jest popularna wątróbka. W 100 g gotowanej cielęcej wątróbki mamy aż 12 mg żelaza, przy wątróbce wołowej ilość żelaza jest odrobinę mniejsza – ok 7 mg. Istnieją również różne odmiany soli, które są bogate w żelazo. Warto zakupić taką sól i dodając ją do posiłków uzupełniamy niedobory żelaza. Dużo żelaza znajduje się również w śliwkach, suszonych morelach, nasionach dyni, słonecznika, a także w rodzynkach. Innym dobrym źródłem są kiełki pszenicy – około 3 mg żelaza na blisko 30 gram. Proponujemy też chleb z pełnego przemiału oraz otręby.